1. Dziedzictwo kulturowe w pracy bibliografa
(oprac. Anita Romulewicz)
2. Dziedzictwo kulturowe w pracy bibliografa - ćwiczenia
(oprac. Anna Wysocka)
Jakie są najczęstsze błędy w pracy bibliografa? Na co zwracać szczególną uwagę? Jak prawidłowo budować rekordy? Prezentacja do pobrania.
3. Dziedzictwo kulturowe Warmii i Mazur – biblioteki, instytuty oraz historyczno-naukowe bibliografie specjalistyczne
4. Bibliografia – PROCES krok po kroku
(oprac. Barbara Kazimierczak)
(oprac. Anita Romulewicz)
Dziedzictwo kulturowe w pracy bibliografa
|
||||
POJĘCIA
|
HASŁO
|
|||
Dziedzictwo kulturowe – dobra materialne (zabytki, pamiątki) i
niematerialne (treści duchowe, tradycja, poglądy, zjawiska historyczne i
obyczajowe) o wspólnej wartości dla pewnej grupy.
Wartości: historyczne, naukowe, patriotyczne,
religijne i artystyczne
|
temat/okr. Kultura – zabytki
NU Dobra kultury
NU
NU Zabytki kultury Proponuję
hasło: Kultura
|
|||
Świadomość
kulturowa –
odczuwanie potrzeby wewnętrznego rozwoju kulturalnego, związanego z
wartościami ujętymi w dziedzictwie kulturowym. Świadoma dbałość o wspólne dziedzictwo pozwala utożsamić
się z daną grupą.
|
temat/okr. Świadomość społeczna
NU Pamięć społeczna
NU Pamięć zbiorowa
NU Świadomość historyczna
NU Świadomość polityczna
NU
NU Tożsamość społeczna
|
|||
Tożsamość kulturowa – identyfikacja grupy ludzi z dziedziczonym zasobem
kulturowym. Grupa utożsamia się z miejscem i posiadanym dziedzictwem. Okazuje
to przez zachowania utrwalone tradycją.
Przywiązanie do tradycji jednoczy członków grupy.
|
temat/okr. Tradycja
TS Świadomość społeczna
TW Tradycja ustna
|
|||
WARTOŚCI
|
HASŁO
|
|||
historyczne
|
Historia regionu, miast i wsi; kultury; nauki;
sztuki; gospodarki; kościołów [04]
|
|||
Historia poszczególnych osób – pamiętniki i
wspomnienia, dzienniki i ich omówienia [01.05]
|
Postacie ważne dla regionu
|
|||
naukowe
|
Leksykony i słowniki o dziejach regionu,
miejscowości
|
|||
Tradycja i świadomość w pracy muzeów, archiwów i
bibliotek [11.04.06; 16.02; 16.04]
|
np. stare druki w zbiorach
|
|||
Tradycje wydawnictw i prasy lokalnej. Dziedzictwo na
łamach prasy regionalnej [16.01; 16.03; 01.02]
|
np. Mazurzy na łamach „Gazety Olsztyńskiej”
|
|||
Kartografia (dawne dzieje) [02.01] Turystyka
historyczna [02.08]
|
||||
Onomastyka (rozwój języka, nazwy regionalne) [12]
|
temat/okr. Mazurzenie
TS Język polski – wymowa
TK Język polski – dialekty i regionalizmy
|
|||
okr. – dialekty i regionalizmy
NU –
stosuje się po nazwach
języków i tych grup etnicznych, których mowa nie jest uznawana za odrębny
język, np.: Język cygański - dialekty i regionalizmy. Po tematach
geograficznych stosuje się określnik - język, np. 651 Mazury –
język 651 Mazury -
onomastyka
|
||||
Etnografia (język, gwara, literatura, muzyka ludowa,
zwyczaje, obrzędy, kulinaria), rzemiosło (ginące zawody) [05.01; 05.02;
06.04.12]
|
temat/okr. Folklor
NU
|
temat/okr. Obrzędy ludowe
NU
651 Mazury – etnografia
|
||
temat/okr. Bednarze
NU
temat/okr. Kowale wyrobów
zdobniczych
NU
NU
|
Temat/okr. Kuchnia mazurska
TK Mazury – etnografia
TK
Przepisy kulinarne
TK Produkt
regionalny
NU
|
|||
artystyczne
|
Krajobraz kulturowy:
- przestrzeń miast i wsi (układy urbanistyczne i
ruralistyczne, aleje przydrożne,
parki i ogrody, place, ulice, cmentarze)
- architektura (miejska, obronna, sakralna, ludowa,
zamki, pałace i dwory) [14.02]
|
temat/okr. Krajobraz
kulturowy
|
temat/okr. Technika – zabytki
NU
|
|
temat/okr. Zieleń
przydrożna
NU
NU Aleje drzew
NU Drzewa przydrożne
|
temat/okr. Cmentarze
NU Nekropolie
TK Groby
TK Krzyże cmentarne
TW Cmentarze wojenne
|
|||
Uwaga na hasła
geograficzne
651 a Olsztyn x cmentarze /
651 a Olsztyn x gospodarka komunalna
|
||||
Sztuka (ludowa, sakralna,
nagrobna, zabytki sztuki, zabytki
techniki, pomniki) [14.02]
Malarstwo, rzeźba, sztuka użytkowa, fotografie i
pocztówki [14.07]
|
Pocztówki niemieckie
Pocztówki polskie
|
|||
patriotyczne
|
Towarzystwa i stowarzyszenia regionalne [07.05]
|
|||
Stosunki narodowościowe, etniczne, wyznaniowe.
Mniejszości.
Warmiacy, Mazurzy, Polacy w Prusach Wschodnich, ale
i Niemcy na Warmii i Mazurach po 1945 r. Ukraińcy, Żydzi, Cieszyniacy,
Starowiercy [07.02]
|
temat/okr. Cyganie
NU
|
temat Raskolnicy
NU
NU Staroobrzędowcy
|
||
temat Prusy
TK Niemcy
TK Prusy Wschodnie
|
temat
Prusowie
TS
Bałtowie
TK Prusy (kraina hist.)
TK Język pruski
|
|||
Prusy
– samodzielne państwo pruskie (okres 1701-1871); Niemcy – po 1871 r.
|
||||
Uroczystości rocznicowe i obchody [07.07]
|
Grunwald x obchody
|
|||
Świadomość i tożsamość
kulturowa w badaniach – jak postrzegamy nasz region i nasze wartości, co jest
nasze a co nie jest, mity i stereotypy
Określniki:
recepcja (600, 650, 655); popularyzacja (650, 651); badanie
(650, 651); stereotyp (650, 651) np.
temat/okr.
Cyganie – stereotyp
NU Stereotyp Cygana
|
temat/okr. Pomniki
TS Rzeźba
TK
Nagrobki
650
Pomniki
651
Olsztyn - pomniki,
600
Kajka, Michał – pomniki
|
okr. pamiątki
temat Szlak Grunwaldzki
TS Szlaki
turystyczne
TK Bitwa
1410 r. pod Grunwaldem - pamiątki
TK Mazury – turystyka
|
||
Zestawienie do pobrania.
2. Dziedzictwo kulturowe w pracy bibliografa - ćwiczenia
(oprac. Anna Wysocka)
Jakie są najczęstsze błędy w pracy bibliografa? Na co zwracać szczególną uwagę? Jak prawidłowo budować rekordy? Prezentacja do pobrania.
3. Dziedzictwo kulturowe Warmii i Mazur – biblioteki, instytuty oraz historyczno-naukowe bibliografie specjalistyczne
(oprac. Waldemar Tychek)
Staatsbibliothek zu Berlin- Preussischer Kulturbesitz (http://staatsbibliothek-berlin.de) Stanowi
część Fundacji Pruskiego Dziedzictwa Kulturowego. Firmuje europejską
bibliografię badań nad Europą Wschodnią (EBSEES).
Herder-Institut Marburg - Instytut Herdera do Badań Historycznych nad Europą
Środkowo-Wschodnią – Instytut Wspólnoty Leibniza.
Zawiera
bibliograficzną bazę danych z zakresu nauk historycznych dotyczących Europy
Wschodniej (www.litdok.de). Jest jednym z uczestników Wirtualnej Biblioteki
Fachowej Europy Wschodniej (https://www.vifaost.de).
Martin Opitz Bibliothek (http://martin-opitz-bibliothek.de)
Wydawnictwa
z zakresu historii, geografii, literatury, kultury i sztuki dawnych pruskich
prowincji wschodnich. Zawiera m.in. zbiory Towarzystwa Historycznego Warmii.
Prowadzi wspólny elektroniczny katalog zbiorów instytucji naukowych i bibliotek
zajmujących się historią i kulturą Europy Wschodniej (http://martin-opitzbibliothek.de/de/voe-info).
Geisteswissenschaftliches Zentrum Geschichte
und Kultur Ostmitteleuropas
(GWZO),
Bibliothek
- Centrum Badawcze Historii i Kultury Krajów Europy Środkowo-Wschodniej przy Uniwersytecie
w Lipsku (http://www.uni-leipzig.de/~gwzo)
Specjalistyczna
biblioteka. Katalog zawiera literaturę dot. historii i kultury Europy
Wschodniej, Niemiec i jej wschodnich sąsiadów.
Deutsches Polen-Institut, Bibliothek (http://www.deutsches-polen-institut.de)
Katalog
obejmuje ponad 750 000 tytułów zawartych w katalogach elektronicznych ponad 20
bibliotek w Niemczech i Polsce.
Schweizerische Osteuropabibliothek (http://www.ub.unibe.ch/sob/content/index_ger.html)
Specjalistyczna
biblioteka Uniwersytetu w Bernie. Dostęp do dokumentów i bibliografii
związanych z kulturą i historią Prus oraz Europy Wschodniej (http://baselbern.swissbib.ch).
4. Bibliografia – PROCES krok po kroku
(oprac. Barbara Kazimierczak)
PO CO?
ROZPOZNANIE MOŻLIWOŚCI
OKREŚLENIE HASEŁ
CODZIENNA PRACA
EKSPOZYCJA
SUKCESY
Przykład: „Dekada pod gwiazdami.
Kultura, edukacja i sport na Warmii i Mazurach w latach 2004-2014.
Bibliografia” (link) wyd. z okazji obchodów 10-lecia Polski w Unii Europejskiej
przez Wojewódzką Bibliotekę Publiczną w Olsztynie.
- PO CO?
…czyli krok ku koncepcji
W jakim celu
ma powstać nasza bibliografia? O czym ma informować?
-precyzujemy
potrzebę
-określamy temat
zestawienia bibliograficznego
Są setki
okazji do zestawień bibliograficznych. Można wykorzystać wszelakie rocznice,
obchody, święta, można odnieść się do jakiegoś aktualnego zagadnienia (np. tożsamość
Warmiaków, życie codzienne Mazurów na
ziemiach takich a takich w okresie - tu konkretny przedział czasowy). Można
również opracować temat zgodny z polityką firmy (np. biblioteka organizuje
spotkania z pisarzami – opracowujemy bibliografię związaną z danym pisarzem i
dołączamy ją w formie ulotki do zaproszeń itp.). Można także po dłuższej pracy
stwierdzić, że jakimś cudem nagromadziło nam się w bazie szczególnie dużo
informacji o jakimś wydarzeniu, zjawisku, czy regionalnej postaci, że samo aż
się prosi o opracowanie. Proszę bardzo! Daj mi temat, a dostaniesz
bibliografię.
- ROZPOZNANIE MOŻLIWOŚCI
… czyli krok ku warsztatowi
Gdy już wiemy,
czego chcemy, trzeba sprawdzić, czy nasz pomysł jest możliwy do zrealizowania. Wchodzimy
do bazy danych i sprawdzamy, co w niej mamy.
MAK->[wybrane
lata]->przeglądanie indeksów->hasła (… określniki, słowa w tytule itd…)
Jeśli jesteśmy
w stanie znaleźć odpowiednią ilość rekordów w bazie na dany temat – do dzieła!
Na tym etapie
kontaktujemy się z firmowym informatykiem, bo bez niego raczej się nie obędzie.
Jako administrator systemu informatyk jest w stanie na naszą prośbę wygenerować
nam bazę roboczą. Żeby to zrobić, musi wiedzieć, jakimi kryteriami się
kierować, czyli jakie lata i jakie hasła są nam potrzebne.
- OKREŚLENIE HASEŁ
… czyli krok ku metodologii
Jakie hasła i
okreśniki opisują wybrany przez nas temat?
Na przykład
chcemy opracować bibliografię dotyczącą 10-lecia Polski w UE pod względem
inwestycji w kulturę, edukację i sport w województwie warmińsko-mazurskim.
Kierujemy się hasłami, określnikami oraz słowami w tytule takimi jak:
„kultura”,
„edukacja”, „sport,”projekt”, „program”,
„fundusz”, „Unia”, „UE”, „Europa”, „europejski”…itd.
Lata:
2004-2014.
- CODZIENNA PRACA
…czyli zwykła robota
Mamy koncepcję
bibliografii, wiemy, że jest ona możliwa do zrealizowania, zaprzyjaźniony informatyk
utworzył roboczą bazę, kierując się hasłami, które wyodrębniliśmy. Została praca,
najlepiej codzienna, systematyczna.
Każdy rekord
trzeba przeanalizować. Poprawić w nim ewentualne błędy (literówki), skorygować
(ujednolicić) w razie potrzeby hasła
a)
zgodnie ze standardami Słownika Haseł Przedmiotowych
Biblioteki Narodowej (link)
b)
odpowiednio do potrzeb naszej bibliografii
Ważne jest
przypisanie rekordów do odpowiednich działów. Zgodnie z wymyślonym przez nas
schematem bibliografii, tworzymy działy i przypisujemy do nich rekordy (np. 1.
oświata, 2. kultura, 3. sport, por. s. 4 przykładowej bibliografii „Dekada pod
gwiazdami").
Po opracowaniu
rekordów zostaje napisać spis treści, wstęp itp.
- EKSPOZYCJA
… czyli zaprezentowanie opracowania
Może to być
samodzielna publikacja albo publikacja zgłoszona do branżowego czasopisma.
Mniejsza bibliografia może ukazać się w formie broszurki, czy ulotki dołączonej
do większego wydawnictwa. Można też zredagować tekst w pliku PDF i zamieścić go
na stronie biblioteki, rozpowszechnić na płycie itd.
A później już
tylko:
- SUKCESY – gratulacje, zaszczyty, podwyżki, awanse, sława wytrawnego bibliografa, ucieczki przed paparazzi…
kamienne stópki - piękne :)
OdpowiedzUsuń