Przejdź do głównej zawartości

Terminologia

W życiu społecznym, jak i w naszych kontaktach codziennych bardzo często możemy spotkać się
z sytuacjami kiedy pojęcie normy i standardu używane jest zamiennie. Natomiast według definicji zawartej  w Ustawie z dnia 12 września 2002 r. o normalizacji za normę uznaje się dokument przyjęty na zasadzie konsensu i zatwierdzony przez upoważnioną jednostkę organizacyjną, ustalający - do powszechnego i wielokrotnego stosowania - zasady, wytyczne lub charakterystyki odnoszące się do różnych rodzajów działalności lub ich wyników i zmierzający do uzyskania optymalnego stopnia uporządkowania                    w określonym zakresie.
Zwróćmy uwagę, że powyższa definicja odnosi się jedynie do normy – jako dokumentu normalizacyjnego – powstającej w wyniku działalności normalizacyjnej. Nie ma więc związku z regułami postępowania charakterystycznego np. dla etyki lub prawa.
Termin konsens odnosi się do wspólnego stanowiska wszystkich zainteresowanych, biorących udział w pracach nad stworzeniem normy, wypracowanego w wyniku konsultacji i zbliżenia przeciwstawnych stanowisk.
W ustawie tej nie ma co prawda zdefiniowanego pojęcia standardu, ale z definicji słownikowej (Słownik wyrazów obcych, Warszawa: PWN 1980) wynika, iż za standard możemy uważać przeciętną normę, przeciętny typ, wzorzec, model, a także wyrób odpowiadający ustalonym cechom dotyczącym jego jakości, wagi, miary, składu chemicznego. Standard to najczęściej występujący model zawierający zestaw przyjętych parametrów, które zapewniają utrzymanie odpowiedniego poziomu jakości bezpieczeństwa i zgodności z innymi produktami (np. rozmiary szyn). Przykładowo w bibliotekarstwie mamy do czynienia ze standardem International Standard Book Number (ISBN) - Międzynarodowy  Znormalizowany Numer Książki, natomiast w normie PN-ISO 2108:2006, która się do niego odnosi, podano m.in. jego budowę oraz zasady jego nadawania i wykorzystania oraz zarządzania systemem ISBN.
Proces, w wyniku którego powstają normy, nazywamy normalizacją.
Ta krótka definicja oczywiście nie oddaje w pełni całego zakresu pojęcia, ale odnosi się do jego istoty. Według przywołanej już wcześniej ustawy o normalizacji za proces ten rozumie się (…) działalność zmierzającą do uzyskania optymalnego, w danych okolicznościach, stopnia uporządkowania w określonym zakresie, poprzez ustalanie postanowień (czyli norm i innych dokumentów normalizacyjnych – przyp. aut.) przeznaczonych do powszechnego i wielokrotnego stosowania, dotyczących istniejących lub mogących wystąpić problemów.
Bardzo istotne jest podkreślenie, że powyższa definicja odnosi się w głównej mierze do normalizacji krajowej, prowadzonej na szczeblu krajowym, ale nieobejmującą działań normalizacyjnych prowadzonych w poszczególnych branżach, na szczeblu lokalnym oraz na szczeblu stowarzyszeń, przedsiębiorstw i urzędów.
W systemie normalizacji możemy zatem wyróżnić następujące szczeble:
1. Normalizację zakładową
2. Normalizację branżową
3. Normalizację krajową
4. Normalizacja regionalna
5. Normalizację międzynarodową
Normalizacja zakładowa – jest przeprowadzana przez przedsiębiorstwa, w których wdrożone normy ISO nie spełniają ich oczekiwań. Normy są tworzone na bazie norm ponadzakładowych lub oparte na standardach międzynarodowych (np. koncerny Nestle i Pepsico). Także w zakładach branży motoryzacyjnej czy medycznej. W normalizacji zakładowej funkcjonuje inna definicja normy zakładowej – jest to ujednolicenie przedmiotów materialnych i niematerialnych w celu powtarzalnego wykorzystania dla dobra przedsiębiorstwa.
Normalizacja branżowa – prowadzona przez branżowe ośrodki normalizacyjne (np. branżowa izba gospodarcza, instytut naukowo-badawczy, czy też branżowe stowarzyszenia). Normy są opracowywane także na zasadzie konsensu, a za podstawą ich opracowywania mogą służyć zalecenia CEN/CENELEC – „Wytyczne opracowywania norm z uwzględnieniem potrzeb przedsiębiorstw mikro, małych i średnich” lub też inne przewodniki ISO/IEC. Wydaje się, że w przypadku norm bibliotekarskich, za taką formę normalizacji branżowej można uznać, np. „Wytyczne IFLA dla bibliotek w sprawie kształtowania kolekcji zasobów elektronicznych”.
Normalizacja krajowa – prowadzona jest na szczeblu krajowym przez krajową jednostkę normalizacyjną – Polski Komitet Normalizacyjny. Zgodnie z normą PN-EN 45020:2009 – Normalizacja i dziedziny związane -- Terminologia ogólna oraz zapisami ustawowymi, w normalizacji krajowej obowiązują następujące zasady:
•  jawności i powszechnej dostępności;
•  uwzględniania interesu publicznego;
•  dobrowolności uczestnictwa w procesie opracowywania i stosowania norm;
•  zapewnienia możliwości uczestnictwa wszystkich zainteresowanych w procesie opracowywania norm;
•  konsensu jako podstawy procesu uzgadniania treści norm;
•  niezależności od administracji publicznej oraz jakiejkolwiek grupy interesów;
•  jednolitości i spójności postanowień norm;
•  wykorzystywania sprawdzonych osiągnięć nauki i techniki;
•  zgodności z zasadami normalizacji europejskiej i międzynarodowej.
Do głównych natomiast celów normalizacji krajowej należy:
1. racjonalizacja produkcji i usług poprzez stosowanie uznanych reguł technicznych lub rozwiązań organizacyjnych;
2. usuwanie barier technicznych w handlu i zapobieganie ich powstawaniu;
3. zapewnienie ochrony życia, zdrowia, środowiska i interesu konsumentów oraz bezpieczeństwa pracy;
4. poprawa funkcjonalności, kompatybilności i zamienności wyrobów, procesów i usług oraz regulowanie ich różnorodności;
5. zapewnienie jakości i niezawodności wyrobów, procesów i usług;
6. działanie na rzecz uwzględnienia interesów krajowych w normalizacji europejskiej i międzynarodowej;
7. ułatwianie porozumiewania się przez określanie terminów, definicji, oznaczeń i symboli do powszechnego stosowania.
Normalizacja regionalna – dotyczy normalizacji, w której mogą uczestniczyć odpowiednie krajowe jednostki organizacyjne z jednego tylko geograficznego, politycznego lub ekonomicznego regionu świata. Przykładem takich regionalnych organizacji są: Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN), Europejski Komitet Normalizacyjny Elektrotechniki (CENELEC) czy też Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych (ETSI).
Normalizacja międzynarodowa – dotyczy normalizacji, w której mogą uczestniczyć odpowiednie jednostki organizacyjne wszystkich krajów. Najbardziej znanymi międzynarodowymi organizacjami są: Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO), Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna (IEC), Międzynarodowa Unia Telekomunikacyjna (ITU) czy też Światowa Organizacja Zdrowia (WHO).

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Historia normalizacji na świecie

Z początkami normalizacji (oczywiście nie w takim znaczeniu, jakie tym procesom nadajemy dzisiaj) zetknęliśmy się już u zarania ludzkości. Początkowo była to działalność nieświadoma, związana z rozwojem mowy, pisma, liczenia i mierzenia, a więc procesami pewnego ujednolicenia sposobów komunikowania się między ludźmi. Już w Biblii (Księga Wyjścia 25,10), we fragmencie dotyczącym budowy Arki Przymierza,  mamy także do czynienia z elementami wskazówek odnośnie zachowania pewnego standardu – Z drewna akacjowego zrobią skrzynię o długości dwa i pół łokcia, szerokości i wysokości półtora łokcia. W Chinach, w latach 221-210 p.n.e, cesarz Qin Shi Hiang ujednolicił pismo, system miar i wag, system pieniężny, a nawet rozstaw osi kół w wozach. Wprowadzone przez niego unifikacje przyczyniły się do znacznego rozwoju Chin oraz zapobiegły decentralizacji państwa. Także rozwiązania zastosowane przy okazji rozbudowy Wielkiego Muru Chińskiego oraz budowa kanałów nawadniających oraz

Czuj duch!... czyli bibliografia prasy harcerskiej

              W latach 2019-2020 ukazało się trzytomowe dzieło  poświęcone prasie harcerskiej autorstwa Mariana Miszczuka. Jak czytamy we wstępie opracowania, prasa harcerska zapoczątkowana we Lwowie w 1911 r. towarzyszy temu ruchowi niemal od samego początku, stanowiąc ważny i bogaty element jego historii. Wielokrotnie była najważniejszym przekaźnikiem informacji. Wydawnictwo będące efektem kilkudziesięciu lat poszukiwań i działań kolekcjonerskich autora obejmuje lata 1911-2019 i składa się na następujące tytuły: „Bibliografia prasy, gazetek ściennych i jednodniówek Związku Harcerstwa Polskiego: 1945-1950” (wyd. w 2019 r.), „Bibliografia Prasy Harcerskiej: 1911-1939” (wyd. w 2020 r.) oraz „Bibliografia emigracyjnej i polonijnej prasy harcerskiej oraz jednodniówek 1914-2019” (wyd. w 2020 r.                                                                                                                   Praca zasługuje na uwagę bibliografów z kilku powodów. Przede wszystkim tematyka

Warsztaty dla bibliografów 2017

Bardzo dziękujemy wszystkim za udział w VIII Spotkaniu Bibliografów Regionalnych. Mamy nadzieję, że wspólne spotkanie pomogło nam wszystkim udoskonalić warsztat pracy.  I wreszcie obiecana prezentacja "Historia regionu. Trudne przypadki artykułów". Prezentacja do pobrania. Poniżej kilka fotek: Tematem spotkania była historia naszego regionu. Wyjątkowo gościliśmy też koleżanki z Działu Analiz i Współpracy z Regionem. Krzysztof Romulewicz opowiadał jak zmieniały się granice naszego regionu, od czasów najdawniejszych po współczesne. O nowym dziale 04.08.08 opowiedziała Paulina Wakar, a Ania Wysocka pokazała, jak unikać najczęściej popełnianych błędów podczas bibliografowania artykułów z dziedziny historii. Widoczną na zdjęciu prezentację z przykładami znajdziecie powyżej. Wszyscy uczestnicy spotkania Bibliografów Regionalnych otrzymali egzemplarze najnowszej publikacji Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Olsztynie "Drugi pokój toruński.