W życiu społecznym, jak i w naszych kontaktach codziennych bardzo często możemy spotkać się
z
sytuacjami kiedy pojęcie normy i standardu używane jest zamiennie.
Natomiast według definicji zawartej w Ustawie z dnia 12 września 2002
r. o normalizacji za normę uznaje się dokument przyjęty na
zasadzie konsensu i zatwierdzony przez upoważnioną jednostkę
organizacyjną, ustalający - do powszechnego i wielokrotnego
stosowania - zasady, wytyczne lub charakterystyki odnoszące się do
różnych rodzajów działalności lub ich wyników i zmierzający do uzyskania
optymalnego stopnia uporządkowania w określonym
zakresie.
Zwróćmy uwagę, że
powyższa definicja odnosi się jedynie do normy – jako dokumentu
normalizacyjnego – powstającej w wyniku działalności normalizacyjnej.
Nie ma więc związku z regułami postępowania charakterystycznego np. dla
etyki lub prawa.
Termin konsens
odnosi się do wspólnego stanowiska wszystkich zainteresowanych,
biorących udział w pracach nad stworzeniem normy,
wypracowanego w wyniku konsultacji i zbliżenia przeciwstawnych
stanowisk.
W ustawie tej nie ma co prawda zdefiniowanego pojęcia standardu,
ale z definicji słownikowej (Słownik wyrazów obcych, Warszawa: PWN
1980) wynika, iż za standard możemy uważać przeciętną normę, przeciętny
typ, wzorzec, model, a także wyrób odpowiadający ustalonym cechom
dotyczącym jego jakości, wagi, miary, składu chemicznego. Standard to
najczęściej występujący model zawierający zestaw przyjętych parametrów,
które zapewniają utrzymanie odpowiedniego poziomu jakości
bezpieczeństwa i zgodności z innymi produktami (np. rozmiary
szyn). Przykładowo w bibliotekarstwie mamy do czynienia ze standardem
International Standard Book Number (ISBN) - Międzynarodowy
Znormalizowany Numer Książki, natomiast w normie PN-ISO 2108:2006, która
się do niego odnosi, podano m.in. jego budowę oraz zasady jego
nadawania i wykorzystania oraz zarządzania systemem ISBN.
Proces, w wyniku którego powstają normy, nazywamy normalizacją.
Ta
krótka definicja oczywiście nie oddaje w pełni całego zakresu pojęcia,
ale odnosi się do jego istoty. Według przywołanej już wcześniej ustawy o
normalizacji za proces ten rozumie się (…) działalność zmierzającą do
uzyskania optymalnego, w danych okolicznościach, stopnia uporządkowania w
określonym zakresie, poprzez ustalanie postanowień (czyli norm i innych
dokumentów normalizacyjnych – przyp. aut.) przeznaczonych do
powszechnego i wielokrotnego stosowania, dotyczących istniejących lub
mogących wystąpić problemów.
Bardzo istotne jest podkreślenie, że powyższa definicja odnosi się w głównej mierze do normalizacji krajowej,
prowadzonej na szczeblu krajowym, ale nieobejmującą działań
normalizacyjnych prowadzonych w poszczególnych branżach, na szczeblu
lokalnym oraz na szczeblu stowarzyszeń, przedsiębiorstw i
urzędów.
W systemie normalizacji możemy zatem wyróżnić następujące szczeble:
1. Normalizację zakładową
2. Normalizację branżową
3. Normalizację krajową
4. Normalizacja regionalna
5. Normalizację międzynarodową
Normalizacja zakładowa
– jest przeprowadzana przez przedsiębiorstwa, w których wdrożone normy
ISO nie spełniają ich oczekiwań. Normy są tworzone na bazie norm
ponadzakładowych lub oparte na standardach międzynarodowych (np.
koncerny Nestle i Pepsico). Także w zakładach branży motoryzacyjnej czy
medycznej. W normalizacji zakładowej funkcjonuje inna definicja normy zakładowej
– jest to ujednolicenie przedmiotów materialnych i niematerialnych w
celu powtarzalnego wykorzystania dla dobra przedsiębiorstwa.
Normalizacja branżowa
– prowadzona przez branżowe ośrodki normalizacyjne (np. branżowa izba
gospodarcza, instytut naukowo-badawczy, czy też branżowe
stowarzyszenia). Normy są opracowywane także na zasadzie konsensu, a za
podstawą ich opracowywania mogą służyć zalecenia CEN/CENELEC – „Wytyczne
opracowywania norm z uwzględnieniem potrzeb przedsiębiorstw mikro,
małych i średnich” lub też inne przewodniki ISO/IEC. Wydaje się, że w
przypadku norm bibliotekarskich, za taką formę normalizacji branżowej
można uznać, np. „Wytyczne IFLA dla bibliotek w sprawie kształtowania
kolekcji zasobów elektronicznych”.
Normalizacja krajowa
– prowadzona jest na szczeblu krajowym przez krajową jednostkę
normalizacyjną – Polski Komitet Normalizacyjny. Zgodnie z normą PN-EN
45020:2009 – Normalizacja i dziedziny związane -- Terminologia ogólna
oraz zapisami ustawowymi, w normalizacji krajowej obowiązują następujące
zasady:
• jawności i powszechnej dostępności;
• uwzględniania interesu publicznego;
• dobrowolności uczestnictwa w procesie opracowywania i stosowania norm;
• zapewnienia możliwości uczestnictwa wszystkich zainteresowanych w procesie opracowywania norm;
• konsensu jako podstawy procesu uzgadniania treści norm;
• niezależności od administracji publicznej oraz jakiejkolwiek grupy interesów;
• jednolitości i spójności postanowień norm;
• wykorzystywania sprawdzonych osiągnięć nauki i techniki;
• zgodności z zasadami normalizacji europejskiej i międzynarodowej.
Do głównych natomiast celów normalizacji krajowej należy:
1. racjonalizacja produkcji i usług poprzez stosowanie uznanych reguł technicznych lub rozwiązań organizacyjnych;
2. usuwanie barier technicznych w handlu i zapobieganie ich powstawaniu;
3. zapewnienie ochrony życia, zdrowia, środowiska i interesu konsumentów oraz bezpieczeństwa pracy;
4. poprawa funkcjonalności, kompatybilności i zamienności wyrobów, procesów i usług oraz regulowanie ich różnorodności;
5. zapewnienie jakości i niezawodności wyrobów, procesów i usług;
6. działanie na rzecz uwzględnienia interesów krajowych w normalizacji europejskiej i międzynarodowej;
7. ułatwianie porozumiewania się przez określanie terminów, definicji, oznaczeń i symboli do powszechnego stosowania.
Normalizacja regionalna
– dotyczy normalizacji, w której mogą uczestniczyć odpowiednie krajowe
jednostki organizacyjne z jednego tylko geograficznego, politycznego lub
ekonomicznego regionu świata. Przykładem takich regionalnych
organizacji są: Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN), Europejski
Komitet Normalizacyjny Elektrotechniki (CENELEC) czy też Europejski
Instytut Norm Telekomunikacyjnych (ETSI).
Normalizacja międzynarodowa
– dotyczy normalizacji, w której mogą uczestniczyć odpowiednie
jednostki organizacyjne wszystkich krajów. Najbardziej znanymi
międzynarodowymi organizacjami są: Międzynarodowa Organizacja
Normalizacyjna (ISO), Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna (IEC),
Międzynarodowa Unia Telekomunikacyjna (ITU) czy też Światowa Organizacja
Zdrowia (WHO).
Komentarze
Prześlij komentarz